Tortuguero; einde van de wereld

23 december 2015 - San José, Costa Rica

De laatste echte vakantiedagen. De reis van San José naar tortuguero was precies wat je er van verwacht als jenasr het eind van de wereld gaat. De weg gaat van asfalt langzaam over op zand met stenen en kuilen om vervolgens gewoon op te houden bij een rivier alwaar je nog 1 uur moet varen om bij je bestemming te komen. Ja inderdaad. Geen internet dus daar. Vandaar nu pas het verhaal.
Onderweg weer een luiaard gezien. Nu van dicht bij rustig schuifelend over een electriciteitsdraad. Gaaf om van zo dichtbij te zien.
Tortuguero, en zeker Turtle Beach Lodge waar wij zaten, ligt echt midden in de jungle. Wel aan de Caribische zee maar verder alleen jungle. Heel erg vochtig dus. De kleren in de kamer werden vochtiger dan de kleren die ja aan had.
Geweldige beesten gezien natuurlijk. Rode geflikkerd, een zeldzame groene kikker, slingerapen en natuurlijk nog veel meer vliegend en kruipend goed.van vogels tot insecten.
Vooral de kanotocht die we met zijn 3-en ondernomen hebben was geweldig. Midden tussen de jungle met apen om onsheen en verder niets. Zo gaaf.
Nu na dezelfde reis in omgekeerde volgorde weer terug in ons hotel in San José vanwaar we morgenvroeg om half 5 echte de weg terug naar huis aanvangen.
Het is mooi geweest maar nu terug naar huis.